Gå til hovedindhold

Vi skylder vores børn mere end middelmådighed!

Herning Folkeblad har en artikel, som ganske enkelt gør mig ked af det. 

16% af afgangseleverne i vores folkeskole består ikke dansk eller matematik.

 

Jeg er oprigtigt bekymret over de forhold, vi tilbyder vores børn og unge i folkeskolen. Ikke fordi jeg vil pege fingre ad nogen – men fordi vi må erkende, at systemet ikke fungerer godt nok.

Vi er en økonomisk sund kommune. Alligevel præsterer vores folkeskole kun middelmådigt. Det er ikke acceptabelt – hverken for de børn, der kæmper sig gennem hverdagen, eller for de lærere og ledelser, der hver dag gør deres bedste.

Jeg har gennem mere end 10 år siddet i forskellige skolebestyrelser, og jeg ved, at problemerne ikke skyldes manglende engagement eller kompetence hos personalet. Det skyldes et system og en struktur, der ikke passer til virkeligheden i klasselokalerne.

Vi taler ofte om, at børn skal tilpasses skolen – men måske burde vi vende det om. I stedet for at presse dem ned i kasser, der blev designet for flere årtier siden, skal vi skabe en skole, der tilpasser sig den virkelighed, vores børn vokser op i.

Og nej – det handler ikke nødvendigvis om flere penge. Kigger vi på overførslerne fra år til år, står det klart, at mange skoler har haft ubrugte midler liggende. Penge, der kunne være sat i spil til at skabe mere nærværende undervisning, tydeligere struktur og bedre trivsel.

Det handler om prioritering og styring. Om at have modet til at ændre det, vi ved ikke virker – og skrue op for det, der virker.

Det handler om, at vi som politikere tør sætte os i styrehuset og dreje på de rigtige knapper. Om at turde tænke nyt, bryde vanetænkningen og sætte en ny retning – ligesom vi gjorde med vores børne- og ungepolitik.

Vi skylder vores børn en folkeskole, hvor de ikke blot overlever, men trives og udvikler sig. Hvor de går ud med fagligt mod på livet – og troen på, at de kan lykkes.

 

Det er ikke nok at gøre det samme som vi plejer. For det giver os præcis de samme middelmådige resultater. Og det har vores børn ærligt talt ikke fortjent.

 

Vi skal have Hedekraften ind i folkskolen!

 

Venlig hilsen

Andreas Würtz

Byrådsmedlem for Venstre

LÆSERBREV

Skriv en kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Onlineavis

Annoncer

Annoncer

  • Kunstfortælling
    Kunstfortælling
  • camp26
    camp26
  • Lions
    Lions
  • Street Art
    Street Art
  • Give Møbler
    Give Møbler
  • Takkeannonce
    Takkeannonce
  • Din Hørespecialist
    Din Hørespecialist
  • Din Tandlæge
    Din Tandlæge
  • Takkeannonce Brian Nielsen
    Takkeannonce Brian Nielsen
  • Hans Bertnsen
    Hans Bertnsen
  • Å-ræs
    Å-ræs
  • Ny sognepræst
    Ny sognepræst
  • Sten Jensen
    Sten Jensen
  • Søby Brunkulsmuseum
    Søby Brunkulsmuseum
  • Cut 31
    Cut 31
  • Street Art
    Street Art

    Kalender

    26 jun.

    Street Art i Brande

    Arrangør: Brande City
    Sted: Brande Midtby
    27 jun.

    Street Art i Brande

    Arrangør: Brande City
    Sted: Brande midtby fra lyskryds til lyskryds
    27 jun.

    Street Art i og ved Sognegården

    Arrangør: Indre Mission og Menighedsrådet
    Sted: Sognegården i Brande
    27 jun.

    Kunstfortælling og koncert i Brande Kirke

    Arrangør: Brande Kirke
    Sted: Brande Kirke
    27 jun.

    Hans Berntsen besøger Troens Ord

    Arrangør: Troens Ord
    Sted: Troens Ord, Højmarksvej 22, Brande

    Online Avisarkiv

    Læs alle udgaverne af vores trykte avis

    Avisarkiv

    Tilmeld nyhedsbrev

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder på mail.