Skip to main content

Noget møg!

For mere end to et halvt år siden gjorde Ikast-Brande Kommune opmærksom på vigtigheden af at bevare de ekstra morgentog mellem Struer og Vejle, men tilsyneladende har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fuldstændig set bort fra høringssvarene fra både kommunen og Midttrafik.

Allerede 8. februar 2018 fremsendte Ikast-Brande Kommune på baggrund af byrådets behandling af sagen 5. februar et høringssvar til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vedrørende statens trafikplan for årene 2017 – 2032.

Kommunen tilsluttede sig høringssvaret fra Midttrafik, hvori det specifikt påpeges, at det forventes, at halvtimedriften om morgenen på hverdage på strækningen Struer-Vejle som minimum opretholdes.

Desuden peger Ikast-Brande Kommune i sit høringssvar på, at der planlægges en ambitiøs udvikling af Brande med uddannelsesinstitutioner, hotel- og konferencefaciliteter, arbejdspladser, indkøbsmuligheder m.v., der som minimum forudsætter opretholdelse af den eksisterende togbetjening, herunder hyppig lyntogsbetjening.

”Ikast-Brande anser den nuværende betjening for at være minimumsbetjening, hvis toget skal være et reelt alternativ for pendlertrafikken mod såvel Trekantsområdet og København som mod det nye sygehus i Gødstrup”, fremgår det videre af høringssvaret, som helt åbenlyst ikke er blevet indarbejdet i udbudsmaterialet.

Ignoreret

- Det er noget møg, lyder det utvetydigt fra Henrik Engedahl (V), der er formand for Ikast-Brande Kommunes Teknik- og miljøudvalg.

Han forklarer, at det er Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsen, der bestiller kørslen hos Arriva.

– De har åbenbart valgt at ignorere disse høringssvar, hvilket kommer bag på os. Nu står de rejsende til/fra Brande med udfordringen, når de nye køreplaner træder i kraft, hvilket for os er en stor skuffelse, lyder det videre fra udvalgsformanden, der fortsætter:

- Fra politisk side vil jeg lægge op til en indledende drøftelse af disse udfordringer på næste uges møde i Teknik- og miljøudvalget. Vi skal have mere viden om, hvilke udfordringer dette giver, for hvor mange og hvornår. Herefter må vi angribe tingene på de måder, der er mulige. Både politisk og helt konkret for de rejsende.

- Intet er umuligt, men vi må nok forvente, at den offentliggjorte køreplan er den, de rejsende kommer til at indstille sig på indtil videre. Desværre, konstaterer Henrik Engedahl.

Politik

Kommentarer

Submitted by Jan Møller Hansen (not verified) on Tue, 24 Nov 2020 - 10:18

kunne løsningen ikke være en bus indsat af Ikast-Brande kommune, ligesom som Vejle kommune har gjort, så vi kunne få lidt jule fred

Skriv en kommentar

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Annoncer

Annoncer

  • Camp
    Camp
  • Bents Tæpper
    Bents Tæpper
  • Foreningsside
    Foreningsside

    Kalender

    28 Nov.

    Fredagscafe i Sognegården

    Arrangør: Anne Dolmer og Aktivitetsudvalget
    Sted: Sognegården i Brande
    29 Nov.

    Julemarked i Thyregod

    Arrangør: Thyregod Fritidscenter og Thyregod spejderne og Thyregod Skole/FJUK
    Sted: Thyregod Hallen
    30 Nov.

    Familiegudstjeneste i Uhre Kirke

    Arrangør: Sognepræst Rie Mortensen og Uhre Menighedsråd
    Sted: Uhre Kirke
    30 Nov.

    Adventsgudstjeneste i Skærlund Kirke

    Arrangør: Arne Holst-Larsen og Menighedsrådet i Skærlund Kirke
    Sted: Skærlund Kirke
    04 Dec.

    Huskegudstjeneste i Brande Kirke

    Arrangør: Arne Holst-Larsen og Brande Kirke
    Sted: Brande Kirke

    Onlineavis

    Tilmeld nyhedsbrev

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder på mail.