Indsigelse fra Brande City

Brande City

Nu melder også Brande City sig i koret af røster, der er utilfredse med nedlæggelsen af to morgenafgange i retning mod henholdsvis Herning og Vejle på alle hverdage.

Formand Preben Christensen har mandag på foreningens vegne sendt følgende indsigelse mod afskaffelsen af to togafgange om morgenen mod henholdsvis Herning og Vejle til Transport-, Bygge- og Boligstyrelsen:

Toget fra Brande Station mod Herning kl. 7.13 kørte for sidste gang fredag den 11.12.2020.

En halv time tidligere kørte et andet tog ligeledes for sidste gang i den modsatte retning mod Vejle.

Fremover må pendlere og uddannelsessøgende, der skal til Herning, tage bussen, mens man for at benytte offentlig transport i den modsatte retning enten må stå en halv time tidligere op eller bevæge sig til enten Thyregod eller Give, hvor Vejle Kommune ligeledes har fået indsat en bus som erstatning for den nu nedlagte morgenafgang.

Årsagen er, at Arriva med virkning fra 13. december overtager togdriften på strækningen, selvom Transportministeriet i en pressemeddelelse offentliggjort på ministeriets egen hjemmeside 6. december 2018 slog fast, at ”der vil være et uændret serviceniveau, idet antallet af afgange og kravene til punktlighed og kundetilfredshed videreføres fra den nuværende kontrakt.”

Denne gyldne målsætning synes ikke at være indfriet i dette tilfælde, hvor beslutningen desværre medfører en væsentlig serviceforringelse for såvel borgere som erhvervsliv i og omkring Brande.

Brande City ønsker at påpege følgende uheldige konsekvenser ved den urimelige beslutning:

• Beslutningen styrker ikke den kollektive trafik.

• Flere skal med bus eller vælger privat kørsel, med øget CO2-udslip til følge.

• Beslutningen passer dårligt ind i politikernes ønsker om at fremme den grønne omstilling.

• Halvtomme tog vil køre strækningerne, når køreplanen ikke passer til brugernes behov. Det medfører større underskud.

• Kan man forestille sig, at det næste bliver flere aflyste afgange? Med forventelig færre brugere ligger tænkningen snublende nær.

• Privatpersoner kommer til at lide under, at der ikke længere går direkte lyntog til København.

• Erhvervslivet i Brande og omegn kommer i særlig grad til at lide under, at der ikke går lyntog direkte til København.

Vi ønsker, at man lever op til Transportministeriets forudsætninger om uændret serviceniveau og bibeholder køreplanen, som den var gældende før 13. december 2020.

Tilføj kommentar

VIP annoncer

Annoncer

Bannerannonce Rahbek VVS ApS

Få de lokale nyheder fra Brande på Facebook

Kommende arrangementer

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder på mail.

Onlineavis

Brande Jul