Hvad vil det sige at være ”borgernes talerør”?

Viceborgmester Kasper Pauli Pedersen (S) kommenterer og trykprøver udsagnet om at være “borgernes talerør” i læserbrev her fornyelig.
Kasper sammenligner det med at skulle repræsentere alle borgeres holdninger på én gang.
At være borgernes talerør betyder ikke, at man skal være enig med alle borgere eller repræsentere samtlige holdninger på én gang. Det handler i stedet om at lytte bredt, tage borgernes bekymringer alvorligt og sikre, at forskellige stemmer bliver hørt – også dem, man ikke nødvendigvis deler værdier med.
Kasper Pauli Pedersen fremhæver vigtigheden af faglighed og eksperter i det politiske arbejde. Det er uden tvivl vigtigt, at beslutninger træffes på et oplyst grundlag. Men hvis politik udelukkende baseres på eksperters vurderinger, risikerer man, at beslutningerne bliver teknokratiske og fjern fra borgernes virkelighed.
Faglighed må aldrig stå alene – politik handler også om mennesker, om værdier, prioriteringer og om at balancere forskellige hensyn. Hvis man kun lytter til eksperter, risikerer man at overse de erfaringer og behov, som borgerne rent faktisk har.
Det kan virke, som om Kasper Pauli Pedersen fralægger sig ansvaret for at være i dialog med borgere, som han ikke er enig med. Demokratiet styrkes af åbenhed - ikke kun ved at stå fast. Det styrkes især, når politikere er åbne for nye input og villige til at ændre kurs, hvis det viser sig nødvendigt.
Ægte dialog kræver aktiv lytning – også til dem, man ikke umiddelbart repræsenterer, deler værdier og er enige med.
Jette Harrild