Skip to main content

Et halvhjertet kompromis i Brande

Af Martijn Mast, Brande

Hyvildvejs cykelsti:

Brandes byråd har endelig besluttet at velsigne Hyvildvej med en cykelsti. Frem med applausen - eller vent lige. Det, de foreslår, er ikke en sejr for cykelinfrastruktur; det er et forsigtigt, halvhjertet kompromis, der misser pointen med, hvad en ordentlig gade burde være. Planen? Skære ynkelige 1,5 meter af en latterligt bred 8 meter gade, smække en 1,5 meter cykelsti og et 1 meters fortov på hver side og kalde det fremskridt. Åh, og de skal tage lidt af husejernes grunde for at få det til at ske. Genialt. Bortset fra at det ikke er det.

Lad os starte med det åbenlyse: Hyvildvej er vanvittigt bred. Otte meter? Til hvad? Er det en landingsbane, eller handler det bare om at tilgodese bilister, der tror, de har brug for al den plads til deres SUV’er? De fleste gader i civiliserede steder klarer sig med 6 meter - eller mindre - og fungerer fint uden at blive til racerbane. At gøre Hyvildvej 6,5 meter bred er et skridt, javel, men det er et babyskridt, når vi burde tage et spring mod noget bedre. Hvorfor stoppe der? Gør den 5,5 meter, eller endda 5, og giv den ekstra plads til folk - cyklister og fodgængere - som faktisk fortjener det. Smallere veje betyder lavere hastigheder, og det giver mindre støj, mindre forurening og ikke mindst en sikrere gade. I Holland, hvor gader ofte er 5-6 meter brede, er cykelulykker faldet med 30% i byområder siden 1990’erne, ifølge deres trafikministerium. Tættere på kan vi se på Århus, hvor smallere veje nær skoler har sænket gennemsnitshastigheder med 10-15 km/t. Der ligger trods alt en skole lige ved siden af denne vej.

Den nuværende plan giver os en 1,5 meter cykelsti. Det er… okay, hvis du er en solocyklist, der aldrig slingrer, aldrig kører ved siden af en ven og ikke har noget imod en lejlighedsvis børste med et bilspejl. Men det er ikke generøst. Det er ikke fremtidssikret. Og det 1 meter brede fortov? Latterligt. Prøv at skubbe en barnevogn, gå med en hund eller - gud forbyde det- møde et andet menneske på den smalle stribe. Du spiller fortovets svar på kyllingespil, før du ved af det. Det her er ikke design for mennesker; det er design for at sætte flueben.

Og her kommer dråben: De tager 1,5 meter fra husejernes grunde for at gennemføre det. Ja, du læste rigtigt - i stedet for at gentænke den oppustede gade selv, hugger de i privat jord. Rådet vil måske sige, det er billigere end at omlægge hele vejen, eller at bilister klager, hvis den bliver for smal. Men er det en undskyldning for at undgå svære valg? En 5 meter vej fungerer fint i mange danske byer - og koster ikke meget mere, hvis man tænker langsigtet. Hvorfor? Fordi bilernes hellige plads åbenbart skal forblive næsten urørt. Glem at Hyvildvej sagtens kunne slankes yderligere. En 5 meter bred vej ville give rigelig plads til tovejstrafik og samtidig frigøre plads til rigtige cykelstier - lad os sige 2 meter brede hver - og fortove, der ikke føles som tovbaner. Tilføj en 0,5 meter rabat for lidt luft, og du har en gade, der tjener alle, ikke kun de firehjulede tyranner.

Det handler ikke bare om tal; det handler om prioriteringer. Brande har en chance for at vise, at de går op i cykling og gang - ikke som eftertanker, men som ligeværdige. Gør gaden smallere for alvor. Byg separate, brede cykelstier, der inviterer folk til at droppe bilen. Giv fodgængere fortove, de faktisk kan bruge. Hold op med at klamre jer til overdimensionerede gader, som om de er et statussymbol. Hyvildvejs 8 meter bredde er ikke en dyd; det er en levn. Og denne plan? En forspildt mulighed forklædt som fremskridt. Brande kan gøre det her til en model for fremtiden: Skær Hyvildvej ned til 5 meter, giv os 2 meter brede cykelstier på hver side og fortove, der faktisk kan bruges. Det er ikke utopisk - det er bare god planlægning. Tag chancen nu.

 

LÆSERBREV

Kommentarer

Submitted by Jens Arne Thomsen (not verified) on Mon, 14 Apr 2025 - 11:30

Kære Martijn Mast. Tror ikke du kender bredden på store biler, hvis 2 skolebusser eller 2 lastbiler skal passere hinanden på 5 m bred vej, skal den ene bil også bruge cyklestien, det kan man selvfølgelig også. ? 

Submitted by Martijn Mast (not verified) on Tue, 6 May 2025 - 12:14

Kære Jens Arne Thomsen den man,



Dt billede af to busser eller lastbiler, der kæmper på en 5 meter bred vej, hvor cykelstien bliver nødudgang, er et 0,001% scenarie. Den lovlige bredde for køretøjer i Europa er maks. 2,55 meter; de fleste busser og lastbiler er 2,49-2,5 meter. Med små rendestene kan de passere på 5 meter ved lav hastighed—uden at røre cykelstien. Cykelstier er til cyklister, ikke biler. At designe Hyvildvej efter sjældne undtagelser er vanvid; den skal laves til daglige brugere—cyklister og fodgængere—med sikre, dedikerede rum. Lav fart og fornuft løser dit problem, ikke bredere veje.



 

Skriv en kommentar

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Annoncer

Annoncer

  • Foreningsside i Brande Bladet
    Foreningsside i Brande Bladet
  • Brande Camping annonce i Brande Bladet
    Brande Camping annonce i Brande Bladet

    Kalender

    13 Jun.

    Brande Marked med børneoptog og live musik

    Arrangør: Brande City
    Sted: Brande midtby - Storegade spærres
    14 Jun.

    Brande Marked - se program i Brande Bladet!

    Arrangør: Brande City
    Sted: Brande midtby - Storegade spærres
    15 Jun.

    Folkefestival i Søby Brunkulsmuseum

    Arrangør: Søby Brunkulsmuseum
    Sted: Søby Brunkulsmuseum, Brunkulsvej 29, Herning
    21 Jun.

    Veterantræf Søby Brunkulsmuseum

    Arrangør: Søby Brunkulsmuseum
    Sted: Søby Brunkulsmuseum, Brunkulsvej 29, Herning
    22 Jun.

    Vandretur i Søby

    Arrangør: Søby Brunkulsmuseum
    Sted: Søby Brunkulsmuseum, Brunkulsvej 29, Herning

    Onlineavis

    Tilmeld nyhedsbrev

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder på mail.