BESTSELLERs svar på tv-udsendelsen ’Bestseller på vrangen’

I BESTSELLER er vi uenige i påstande, der hen over to episoder på TV 2 og TV 2 Play bliver fremsat om vores virksomhed, vores arbejdsmetoder og vores ambitioner.
Vi tager skarpt afstand fra det billede, som udsendelsen på et delvist udokumenteret grundlag forsøger at tegne – og fra de journalistiske metoder, som er anvendt i programmets tilblivelse.
Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde.
Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningslinjer’.
I TV 2-programmet bliver seerne præsenteret for nogle af modeindustriens velkendte forhold og problematikker, som vi kommunikerer åbent om, pakket ind som en beskrivelse af Danmarks største modevirksomhed, BESTSELLER.
Fire anonyme kilder, i form af tidligere medarbejdere, får lov at påstå, at vi ser igennem fingre med bevidst greenwashing samt kritisable arbejdsforhold, lønniveauer og miljøbelastninger hos tekstilvirksomheder i Bangladesh.
Udsendelsen viderebringer potentielt meget skadelige påstande om virksomheder, der optræder eller tidligere har optrådt på BESTSELLERs åbne leverandørliste – i flere tilfælde alene på baggrund af én anonym kildes udsagn.
Virksomhederne i Bangladesh får ikke mulighed for at udtale sig i udsendelsen, selv om produktionsselskabet bag programmet i flere tilfælde er blevet tilbudt interview og besøg på fabrikkerne.
Denne mulighed for at få nuancer med i udsendelsen har TV 2 og produktionsselskabet frabedt sig.
Der bliver også fremsat påstande om børnearbejde på firmaer der arbejder sammen med de firmaer vi benytter.
Virksomhederne har tilbudt TV 2 dokumentation for, at der ikke er eller har været et samarbejde med fabrikkerne. Denne dokumentation har TV 2 ikke ønsket at se.
Vi har valgt ikke at medvirke i udsendelsen, fordi den baserer sig på journalistiske metoder, som ligger langt fra, hvad vi forbinder med fair og ordentlig journalistik.
Journalisterne har blandt andet undladt at oplyse sandheden i deres researchproces, iværksat overvågning af forbrugsvarer, som har haft direkte konsekvenser for vores kunderelationer, og i mere end 20 måneder tilbageholdt oplysninger, som de siden offentlig har erkendt, at de skulle have delt med os.
Selvom vi ikke medvirker i udsendelsen, vil vi meget gerne dele vores svar på de emner, udsendelsen fokuserer på. Det gør vi i nyhedsdækningen og på vores hjemmeside: www.bestseller.com/replik
Tv-seere, kunder og andre interesserede er velkomne til at skrive til os på fakta@bestseller.com med øvrige spørgsmål til udsendelsens indhold.