Uforstående turistchef

Af Mikael Lund - 

TURISME Som en del af det budgetforlig, som byrådet vedtog i sidste uge, mister Ikast-Brande Turistforening, der som primær aktivitet har driften af turistkontoret i Brande, en halv million tilskudskroner. Det svarer til 45 procent af foreningens kommunale tilskud, og formand Lars Andresen har da heller ikke lagt skjul på, at beslutningen meget vel kan komme til at koste turistforeningen livet.

På turistkontoret sidder turistchef Jette Nielsen. Hun undrer sig over politikernes beslutning, som et møde med Erhverv, vækst og bosætningsudvalget forud for byrådsmødet ikke ændrede på. Ikke så meget af frygt for at miste sit job, men fordi turismen i Ikast-Brande har været i markant fremgang.

De senest opgjorte tal, som er for 2016, viser en omsætningsfremgang i forhold til året før på 32 procent, og selvom turistchefen erkender, at det ikke udelukkende er hendes og turistkontorets fortjeneste, mener hun alligevel godt, at der er basis for at ranke ryggen en smule.

I 2015 fik turistforeningen et tilskud på 1,15 millioner kroner, og med en omsætning på 262 millioner svarer det til en omsætning pr. tilskudskrone på 228,90. Nabokommunerne Herning og Holstebro var næsten på samme niveau, mens kommuner som Silkeborg, Viborg og Randers haltede langt bagefter – og med væksten i turismen voksede tilbagebetalingsgraden i 2016 endda til rekordhøje 308,66 kroner.

 

Andre gearer op

 

Samme opgørelse viser, at knap 2 procent af arbejdsstyrken i Ikast-Brande svarende til 456 årsværk er beskæftiget indenfor turisterhvervet. Nogle af dem er ufaglærte, der måske ellers ikke ville have haft et job, vurderer turistchefen.

– Det undrer mig, at Danmarks fremmeste erhvervskommune ikke har fokus på turismeerhvervet, siger Jette Nielsen.

– Omkring os gearer kommunerne op, og med Bestsellers byggeplaner forstår jeg ikke, at Ikast-Brande ikke gør det samme, uddyber hun.

Blandt de største succeser tæller hun de årligt tilbagevendende street art-festivaler i Brande og udviklingen af Hærvejen som turist-destination. En stor del af turistkontorets arbejde består i at understøtte de små aktører på området og så i øvrigt fungere som inspirationskilde for de turister, der besøger området. Det mener Jette Nielsen, man er lykkedes meget godt med:

- Jeg synes, vi kommer rigtig godt ud med det, anfører turistchefen, som også kan sætte tal på: I forbindelse med den seneste street art-festival havde Visit Ikast-Brande 140.000 besøgende på diverse digitale platforme – i løbet af en uge!

Tilføj kommentar

VIP annoncer

Annoncer

Bannerannonce Rahbek VVS ApS

Få de lokale nyheder fra Brande på Facebook

Kommende arrangementer

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder på mail.

Onlineavis

Brande Jul