Turistudviklingen

Henrik Kraglund

Væk med tudekiksene – glem (eller gem!) fortiden – nu er det på tide at komme fremad!

Jeg taler om turistsamarbejdet mellem Herning og Ikast-Brande, som blev indgået sidste år (næsten) som et tvangsægteskab! Regeringen havde jo i sin visdom besluttet, at landets ca. 80 turistforeninger skulle ”konsolideres i 15-25 tværkommunale destinationsselskaber”, som det blev udtrykt.  Det var stærk tobak.

Personligt var det smerteligt, at Visit Ikast-Brande ikke kunne fortsætte, da jeg som stærkt engageret Street Art-medarrangør har haft uendelig stor glæde af samarbejdet med Visit Ikast-Brande (læs: turistchef Jette Nielsen) i indtil videre 5 herlige Street Art-år.

Derfor har undertegnede og Fælleslisten stemt nej til ekstra penge til turismen, nemlig 250.000 kr. udover allerede bevilligede 650.000 kr. Processen med nedlukning af Visit Ikast-Brande var nemlig rædsom – derfor ”nej tak” til den ekstra betaling. Og så var det for resten ligegyldigt hvilken etiket, der blev sat på ”varen”! For vi vidste jo ikke, hvilken vare vi kunne regne med at få.

Dette er billedet, som ser jeg ud af bagruden. Men skal vi fremad, skal vi se ud af forruden.

Kulturforum

I lørdags blev der i Remisen afholdt et såkaldt Kulturforum, hvor temaet var ”Gadens kunst under blå himmel”. De officielle deltagere var Ikast-Brande Kommunes bosætningsguide, Lene Møller Fløe, Erhvervsrådets direktør Kenneth Mikkelsen og direktøren for VisitHerning, Mette Gottlieb. Som oplægsholder gav postdoc, PhD Signe Meisner Christensen fra Aalborg Universitet et særdeles interessant indblik i, hvad vi som borgere (og turister) forventer af vores samfund i årene fremover. De øvrige deltagere var os andre – interesserede borgere, kunstnere, erhvervs- og foreningsfolk, som gerne ville gøre sig tanker om, hvad kulturen kan gøre for erhvervslivet, for turismen og for bosætningen.

Og der kan gøres rigtig meget. Bosætningsguiden og erhvervsrådsdirektøren bød selv ind med gode ideer og blev samtidig udfordret af de grupper, som besøgte deres ”messestande”!  Turistforenings-direktørens indlæg var også ganske overbevisende. Hun gjorde det klart, hvorfor særlige turismeindsatser, såkaldte spydspidsindsatser, kun kan gennemføres, hvis der særskilt betales herfor. Der er simpelthen ikke penge til at gøre en ekstra indsats. Hvor meget turisme får man for 650.000 kr., som er Ikast-Brandes oplæg? Der skal større indsats til – og det koster.

Så tiden er vel inde til at forholde sig til realiteterne.

Vi skal have fuld markedsføring på Ikast-Brande Kommunes turistherligheder, specifikt gælder det Bøllingsø, Harrild Hede, Street Art/gavlmalerierne og sportsevents. Hvis en forstærket indsats rettet direkte imod disse herligheder kan lokke bare nogle få ekstra turister til vores kommune, vil der være tale om en rigtig god investering.

Så Fælleslisten søger indflydelse – stopper med at surmule – og giver opbakning til en ekstra betaling på 250.000 kr. for en spydspidsindsats til gavn for turismen i vores kommune.

Henrik Kraglund

Byrådsmedlem for Fælleslisten

Tilføj kommentar

VIP annoncer

Annoncer

Få de lokale nyheder fra Brande på Facebook

Kommende arrangementer

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder på mail.

Onlineavis

Brande Jul