Skip to main content

Robotter kan ikke erstatte mennesker af kød og blod

Lene Buhl

Af Lene Buhl, formand for HK Kommunal MidtVest

Digitalisering skal være for mennesker – af mennesker. Al erfaring viser, at digitaliseringsprojekter lider skibbrud, hvis man skiller sig af med de medarbejdere, der ved, hvor skoen trykker.

Regeringen lægger i sin nye digitaliseringsstrategi op til, at kunstig intelligens og automatiseret sagsbehandling skal bidrage til at frigøre administrative ressourcer i kommuner og regioner til borgernær velfærd. Men robotter kan ikke erstatte mennesker af kød og blod.

Som formand for HK Kommunal MidtVest mener jeg, at fremtidens offentlige digitalisering bør involvere veluddannede medarbejdere med direkte borgerkontakt, hvis vi vil bevare borgernes tillid til velfærdssamfundet.

Al erfaring viser, at digitaliseringsprojekter lider skibbrud, hvis man skiller sig af med de medarbejdere, der ved, hvor skoen trykker, og som er garanter for, at kommuner, regioner og stat kan fastholde styringen i digitaliseringsprocessen.

Se bare, hvad fyringen af de mange lægesekretærer i forbindelse med etableringen af Sundhedsplatformen i to regioner har ført med sig.

Det giver god mening at frigøre flere hænder til borgernær velfærd. Men det skal ske via en langt bedre arbejdsdeling i den offentlige sektor.

Vi skal blive bedre til at lade de rigtige medarbejdere løse de relevante opgaver. For eksempel sikrer det administrative personale jo blandt andet, at andre faggrupper får mere tid til deres kerneopgave. Det er nemlig en rigtig dårlig idé at vælte administrative opgaver over på andre faggrupper. For opgaverne forsvinder jo ikke, fordi man skærer ned.

Og så skal det administrative personale inddrages i digitaliseringen. HK’erne i kommuner og regioner har om nogen tilegnet sig kompetencer i at forstå de tekniske systemer samtidig med, at de har blik for det borgerrettede element i den offentlige service. Eksempelvis er erfaringerne med at inddrage HK’erne i udvikling og implementering af robot-software rigtigt gode i blandt andet Viborg og Ringkøbing-Skjern Kommuner.

De kompetencer bliver desværre overset i regeringens digitaliseringsstrategi.

Endelig er det helt afgørende, at det bliver muligt for borgerne at få et fysisk møde med sagsbehandleren. Netop når man ifølge regeringens strategi skal have alle borgere med på digitaliseringsvognen, er det mere påkrævet nu end nogensinde, at borgeren kan få sin sag behandlet og belyst af et rigtigt menneske.

For menneskelige skøn baseret på professionel faglighed kan aldrig erstattes af nok så avancerede maskiner. Fra undersøgelser ved vi også, at borgerne føler mest tillid, når de kan komme i fysisk kontakt med en sagsbehandler. Borgernes oplevelse af deres møde med den offentlige forvaltning er afgørende for hele tilliden til velfærdssamfundet.

LÆSERBREV

Skriv en kommentar

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Annoncer

Annoncer

  • Foreningsside
    Foreningsside
  • Bents Tæpper
    Bents Tæpper
  • camp
    camp

    Kalender

    23 Nov.

    Brande Citys julemesse

    Arrangør: Brande City
    Sted: Remisen Brande
    23 Nov.

    Julemarked i Brande Baptistkirke

    Arrangør: Brande Baptistkirke
    Sted: Brande Baptistkirke
    26 Nov.

    Spaghettigudstjeneste for børn og sultne sjæle

    Arrangør: Præsterne og Aktivitetsudvalget
    Sted: Brande Kirke og Sognegården
    26 Nov.

    Generalforsamling i Blåhøj Energiselskab

    Arrangør: Blåhøj Energiselskab AMBA
    Sted: Blåhøj Hallen
    28 Nov.

    Fredagscafe i Sognegården

    Arrangør: Anne Dolmer og Aktivitetsudvalget
    Sted: Sognegården i Brande

    Onlineavis

    Tilmeld nyhedsbrev

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder på mail.