Vinderen fundet i ugeavisernes valgkonkurrence

Mogens Lykketoft glad for "spektakulær og interessant kampagne"
Det var 32-årige Julie Fjældstads navn, der var i kuverten, som folketingets formand Mogens Lykketoft trak, da han skulle finde vinderen af den store demokrati-kampagne som Ugeavisen Esbjerg stod bag og som Brande Bladet og Lyngposten også tog del i. Fem spændte regionsvindere var med på Christiansborg onsdag, men det blev Julie Fjældstad, der rejste hjem med gevinsten på den kvarte million.
Julie Fjældstad arbejder som psykolog og bor i Odder med sin lille datter på tre år. Klokken godt 15 onsdag kunne hun ringe hjem til sine forældre og mormor og fortælle, at hun havde vundet de 250.000 kroner.
- Vores far har ikke råbt så højt siden EM i fodbold i 92, sagde Julies bror, Alexander, som var med i København.
I Christiansborgs Proviantgård sagde Mogens Lykketoft blandt andet i sin tale til de fem vælgere fra landets fem regioner:
- Vi kan ikke fremme valgdeltagelsen ved at give alle vælgere 250.000 kroner hver, men vi skal gøre meget mere for at få folk til at stemme. 300.000 flere danskere stemte ved det her valg end for fire år siden, og det er et brud på en trend i Danmark. Det er bekymrende, hvis den lave stemmeprocent i 2009 er et udtryk for, at vi politikere gør det så uinteressant, at folk ikke synes, det gør en forskel. Den her demokratikonkurrence er god, spektakulær og interessant, og vi vil lægge os i den bane og gøre noget utraditionelt. Så tak for initiativet, sagde Folketingets formand blandt andet.
6 procent flere danskere stemte ved kommunal- og regionsrådsvalget i år end tilbage i 2009. Bag konkurrencen Stem & Vind stod Ugeavisen Esbjerg sammen med en fond, en brancheforening, en række Esbjerg-firmaer og Herlev Bladet.
- Jeg synes, vi nåede vort mål. Vi fik gjort opmærksom på et demokratisk problem og var med til at rejse en nødvendig debat. Og vi bidrog til, at stemmeprocenten faktisk steg i forhold til 2009, siger Erik Haldan, direktør for Ugeavisen Esbjerg, der stod bag initiativet. 150 ugeaviser i hele landet var med til at lancere kampagnen, og der var deltagere fra alle landets kommuner i kampagnens sms-konkurrence om den kvarte million.
Alle vælgere, der stemte ved kommunal- og regionsrådsvalget den 19. november, havde chancen for at vinde de mange penge. Summen var rejst af Ugeavisen Esbjerg, Herlev Bladet, en fond, en brancheforening og en række firmaer fra primært Esbjerg.

Tags: 

Tilføj kommentar

VIP annoncer

Annoncer

Bannerannonce for dinTandlæge i Brande
Arne Danielsen bannerannonce

Få de lokale nyheder fra Brande på Facebook

Kommende arrangementer

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder på mail.

Onlineavis

Brande Jul