Fortsat udvikling af Uhre Friskole

– midt i en skolereform
Vi står midt i en lang række af forandringer, herunder en skolereform med masser af udfordringer. Vi ved, at det meget let kan aktivere usikkerhed og modstand hos os alle. Derfor har vi på Uhre Friskole netop nu valgt at gennemføre en udviklingsproces med fokus på kulturen, entreprenørskab, kreativitet, innovation og iværksætteri. Processens hovedspørgsmål er: Hvordan kan Uhre Friskoles udvikling fortsættes på den bedst mulige måde? Dette set i lyset af en skolereform.
Den største udfordring er formentlig ikke reformen eller forandringerne i sig selv, snarere måden vi vælger at tænke, tale og handle på. Derfor er hele processen inspireret af, hvad vi selv og sammen kan gøre for at skabe de forandringer, som vi gerne vil se gennemført. Vi sætter fokus på, hvordan vi selv og sammen tænker, taler, handler og implementerer den udvikling, vi ønsker for Uhre Friskole.
Skolens kultur er afgørende vigtig for vores muligheder for at forsætte det udviklingsspor, vi har lagt ud. Derfor gøres kulturen til et centralt omdrejningspunkt på den måde, at vi først og fremmest stopper op og skaber et fælles billede af, hvad det der har bragt Uhre Friskole frem til det, den er i dag. Hvad er det, vi har gjort, og hvad det er, der har været karakteristisk for måden, vi har gjort det på?
Dernæst vil vi arbejde med det, vi tror der bliver skolens vigtigste opgaver fremadrettet og sammen udarbejde svar på, hvordan vi bedst udvikler os i den retning. Til stadighed med det for øje, at vi er her for elevernes skyld og vi er her for forældrenes skyld. De tiltag, vi tager, skal give mening for lærerne og andre ansatte. Vi ved, at vort personale kan leve op til frihed under ansvar.
Nedenfor kan du læse de overvejelser, Uhre Friskole har gjort sig i forbindelse med arbejdet med skolereformen:
- Morgensang hver dag kl. 7.45. Stadig en væsentlig del af børnenes undervisning. Ligesom konfirmationsforberedelsen og minikonfirmanderne er en naturlig del. Konfirmation og præstens fortælletime lægges som morgentimer.
- Rigtig meget undervisningstid til eleverne. Uhre Friskole vil stadig være førende. Meget og god undervisning medfører dygtige elever, der er klar til eksamen og ungdomsuddannelse.
- 0. klasse til 3. klasse får 30 lektioner om ugen. Fri klokken 13.00.
- 4. klasse til 9. klasse får 35 lektioner om ugen. Fri klokken 14.00. (de store kan altså nå at have et fritidsjob og være en attraktiv arbejdskraft for firmaerne og forretningerne i området)
- SFO åbner kl. 13.00. Nuværende moduler med stor fleksibilitet opretholdes.
- Styrke hovedfagene dansk og matematik. Engelsk fra 0. klasse og tysk fra 5. klasse.
- Styrke de musisk-kreative fag og bevægelse.
- Valgfagsordning i 5.-6. klasse.
- Rullende fagdage, temauger og entreprenørskabsundervisning.
- Lejrskole alle klassetrin (-7.).
- LEGO Education Center og First LEGO League.
- I de mindre klasser lægger lærerteamet yderligere pauser ind efter behov (motion og bevægelse).
- Lektielæsning inkluderes for det meste i undervisningstiden (mellemtrin og overbygningen må dog påregne lektier ved større opgaver).
- Lærerne står for al undervisning. Planlægning, gennemførelse og evaluering (altså ingen pædagoger til understøttende aktiviteter).
- Der dannes hold omkring specialundervisning.
- Stor fleksibilitet i skemaet og stærk teamdannelse.
- Lærerne forventes at være til stede på skolen en til to dage til klokken 15.30 - ellers fremmøde og fri efter skema.
- Lærerne har tilstedeværelse på skolen i første og sidste uge i børnenes sommerferie efter aftale.
Kent Lykke
Skoleleder Uhre Friskole

Tilføj kommentar

VIP annoncer

Annoncer

Bannerannonce for dinTandlæge i Brande
Brande Camping

Få de lokale nyheder fra Brande på Facebook

Kommende arrangementer

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder på mail.

Onlineavis

Brande Jul